FANDOM

Northumbrian był dialekt stary angielski zna Anglian osób Królestwa Northumbrii. Wspólnie z Mercian, Kentish i dialektów West Saxon, tworzy jedną z podkategorii staroangielskiego opracowane i wykorzystywane przez badaczy dziś.

Northumbrian mówiono od ujścia rzeki Humber, obecnie w Anglii, do Firth of Forth, obecnie w Szkocji. Podczas najazdów Wikingów w 9 wieku, stał się dialekt pod wpływem najeźdźców.

Najstarsze teksty w językach angielskim Old które nadal zachowały się do dziś zostały napisane w dialekcie Northumbrian: są Cædmon's Hymn i Song Bede's Death. Inne prace, w tym kilku poezji Caedmon's, jednak zostały utracone. Inne przykłady wykorzystania Northumbrian są Runes na Ruthwell Krzyża z Dream of the Rood, Leiden Riddle[1], a glosy w Lindisfarne Ewangelie połowy 10. wieku.

Najazd Wikingów zmuszeni dialekcie być podzielone na dwie części. Southern dialekt Northumbrian się głównie pod wpływem Wikingów. Północny dialekt Northumbrian nie tylko przechowywać kilka starych angielskich słów, które zostały zastąpione na południu nordyckiej słów, ale był też silny wpływ na tworzenie języka angielskiego w północnej Anglii, zwłaszcza tych nowoczesnych północno-wschodniej Anglii i Szkocji. Podział na północ i południe brzegiem rzeki Tees.

ReferencjeEdytuj

  1. In MS. Voss. lat. Q. 166 at the University of Leiden, 9th century (see article by R. W. Zandvoort in English and Germanic Studies, vol. 3 (1949-50))